Edukacja włączająca

Tematyka konferencji

Niebiesko-biały banner. U góry cztery dłonie w geście pojednania. Z lewej strony logotypy organizatorów i partnerów. Na środku nazwa konferencji

Koncepcja edukacji włączającej nie jest pomysłem nowym. Ma ona bogatą tradycję, która ujawnia się zarówno w namyśle teoretycznym, jak i rozwiązaniach praktycznych (por. Szkoła równych szans, 2019). Pozytywne emocje, jakie budzi zazwyczaj wyrażenie „edukacja włączająca”, nie powinny jednak skłaniać do przekonania, że samo nazwanie edukacji „edukacją włączającą” przyniesie ze sobą zasadniczą zmianę skutkującą zaspokojeniem zróżnicowanych potrzeb uczniów. Nie każda edukacja nazwana „włączającą” będzie bowiem edukacją wysokiej jakości. Aby taką była, musi spełnić szereg warunków. Uświadomienie sobie tego, jakie to warunki, a także w jaki sposób mogą być spełnione, jest konieczne z punktu widzenia praktyki szkolnej. W przypadku niespełnienia tych warunków, nawet jeśli daną edukację nazwiemy „włączającą”, to będzie to edukacja o niskiej jakości, która będzie niosła w sobie liczne niepewności i ryzyka, jak każda praktyka społeczna hołdująca zasadzie „jakoś to będzie”.

Podczas konferencji – dzięki zaprezentowaniu wielogłosu ludzi nauki, praktyków, przedstawicieli administracji oświatowej, rodziców – będziemy mogli zastanowić się, jakie warunki i dlaczego muszą być spełnione w przypadku edukacji włączającej wysokiej jakości. Podczas obrad zmierzymy się między innymi z następującymi pytaniami: Jakie wyzwania dla edukacji włączającej wynikają z określonej „tu i teraz” rzeczywistości kulturowej, obejmującej wymiar społeczny, gospodarczy i polityczny?  W jakim stopniu, jako dorosłe pokolenie odpowiedzialne za edukację dzieci i młodzieży, w tym uczniów z niepełnosprawnościami, potrafimy w swoich środowiskach podnosić świadomość o założeniach edukacji włączającej i wymieniać się wiedzą i doświadczeniami, które jej dotyczą? Jakiego rodzaju wymiana jest konieczna pomiędzy ludźmi nauki, praktyki, administracji oświatowej i rodzicami, aby zapewnić wysoką jakość edukacji włączającej? Odpowiedź na te pytania i wiele innych, które z pewnością zostaną postawione na konferencji, pozwolą, jak sądzimy, na wypracowanie/opracowanie swoistego elementarza wdrażania edukacji włączającej z pełną odpowiedzialnością za każdy wspólny krok ku samodzielności młodszych pokoleń.

Konferencja jest adresowana do: nauczycieli, terapeutów, polityków, ludzi nauki, rodziców, jak również studentów.

Główne obszary tematyczne konferencji są wskazane w tytułach referatów, panelu dyskusyjnego i warsztatów. Dotyczą one m.in. następujących kwestii:

  1. Drogi od idei do praktyki. Wystąpienia, panel, warsztaty realizowane przez reprezentantów grup: naukowców, praktyków rodziców, przedstawicieli administracji publicznej. Czy potrafimy porozumieć się/debatować w sprawie wysokiej jakości edukacji włączającej?
  2. Projektowanie szkoły włączającej. Dostępność procesu nauczania-uczenia się. Klimat społeczny szkoły. Narzędzia do samooceny pracy szkoły. Specjaliści o projektowaniu środowiska przyjaznego uczniom i uwzględniającego zróżnicowanie ich potrzeb edukacyjnych i rozwojowych.
  3. Identyfikowanie potrzeb oraz planowanie działań wspierających. Bariery w uczeniu się i funkcjonowaniu w środowisku ucznia. Równe szanse – różne możliwości.
  4. Edukacja włączająca z punktu widzenia pedagogów specjalnych, przedstawicieli administracji publicznej, rodziców i absolwentów różnych typów szkół.
  5. Współnauczanie (co-teaching) jako jedna ze strategii edukacyjnych w klasach zróżnicowanych pod względem potrzeb edukacyjnych uczniów.
  6. „Wszyscy błądzą tylko nie Ja!” - czyli o wiedzy, umiejętnościach i kompetencjach, a także o pokorze…

Organizatorzy konferencji zapraszają wszystkich zainteresowanych problematyką edukacji włączającej do zdalnego śledzenia obrad konferencji. Organizatorzy nie przewidują możliwości zgłaszania się zainteresowanych do udziału w konferencji na miejscu w Bydgoszczy. Rekrutacja uczestników została przeprowadzona wcześniej w środowiskach zajmujących się edukacją włączającą, czy to od strony teoretycznej, czy praktycznej. Z zaproszeniem do wygłoszenia referatów Organizatorzy zwrócili się wcześniej do grona wybranych prelegentów, specjalizujących się w tematyce edukacji włączającej. W ciągu całego dnia wygłoszonych zostanie dziesięć wystąpień, przeprowadzony jeden panel oraz zrealizowanych pięć warsztatów. Stacjonarni uczestnicy konferencji niewygłaszający referatów będą mieli możliwość wzięcia udziału w warsztatach oraz w tzw. rozmowach kuluarowych z prelegentami oraz innymi uczestnikami konferencji.

Konferencja odbędzie się dn. 21 listopada 2022 r. w godzinach od 9.00 do 17.00 na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Dostęp do obrad będą mieli wszyscy zainteresowani za pośrednictwem transmisji realizowanej na kanale YouTube UKW.